ماسلی نیتسا ! به قلم:«ترنم از روسیه» *دوشنبه 86/12/27 * 12:31 عصر *

اعلمو ان الله شدید العقاب و ان الله غفور رحیم

بدانید که خداوند سخت کیفر و در عین حال رحمگستر است.

                                                                                                         سوره مبارکه مائده-آیه 98

گفتم شاید جالب باشه براتون از یکی از جشن ها و رسوم باستانی روسیه بگم،که به بلینزمان بی دینی و چند خدایی در این سرزمین بر میگرده و با ظهور مسیحیت جایگاهش را از دست نداد.این مراسم خاص،اوایل ماه مارس،قبل از 40 روز روزه داری،طی 7 روز برگزار می شه.در گذشته به نشانه بدرقه زمستان و امروز شاید به جهت استقبال از دوره روزه داری بر پا میگردد.

نماد این چند روز نانیست معروف به "بلین" که سمبل خورشید است."ماسلی نیتسا" نام این هفته است که برگرفته از همین نان گرد روغنیست که خیلی پخت میشد. هر صاحب خانه ای دستور پختی برای خودش داشت وآن را به کسی نمیداد.هر روز این هفته آداب و تشریفات خاصی داشته.

دوشنبه((روز ملاقات)).بچه ها از برف تپه درست میکردندبالا میرفتند و با فریاد مژده امدن ماسلی نیتسا را میدادند.مردم به دیدن هم میرفتند و بلین میخوردند.

سه شنبه((روز بازی)).از صبح جوانها مسابقه و بازیهای مختلف ترتیب میدادند.

چهارشنبه.مادر زن دامادش را به صرف بلین دعوت میکرد.ماسلی نیتسا

پنجشنبه.روز تفریح دسته جمعی به حساب می امد.

جمعه.روز پس دادن بازدید داماد.یعنی عصر جمعه از مادر زن با بلینهای داماد پذیرایی به عمل میامد.

شنبه.عروسهای جوان،خواهر شوهرشان را دعوت میکردند وباید به خواهر شوهرشان هدیه ای میدادند.

یکشنبه.((روز خداحافظی با ماسلی نیتسا)) .فیگور یا نشانه ماسلی نیتسا مترسک بود. در روز آخر علاوه بر جشن و شادی  از همدیگر طلب بخشش میکردند.و به استقبال روزه داری میشتافتند.

حتما شنیدید که در دین مسیحیت چند مرتبه در سال روزه گرفتن امده.یکی از بزرگترین انها همین 40 روز است که مدتی پیش آغاز شد و در طی این دوران خوردن گوشت و هر نوع فراورده حیوانی مثل لبنیات جایز نیست.این دوره به عید پاک ختم می شود.عید پاک یکی از روزهای تعطیل در سال مسیحی است که در روز یکشنبه ای در ماه اوریل یا مارس است.مسیحیان بر این باورند که در این روز حضرت عیسی(ع) پس از اینکه به صلیب کشیده شده بود، دوباره زنده شد و برخاست.از نمادهای این روز تخم مرغ رنگ شده و خرگوش است.در باور مردم، خرگوش‌ها در این روز وارد لانه مرغ‌ها شده و تخم مرغ‌های آنها را می دزدند. بنابر این مردم تلاش می‌کنند با رنگ آمیزی تخم مرغ‌ها آنها را از دید خرگوش‌ها پنهان کنند.

هر وقت یاد حرف استاد روسم می افتم خنده ام میگیره که خیلی جدی میگفت:جوانها  معمولا روزه نمیگیرند،هر وقت پیر شدیم هم کلیسا میریم،هم روزه میگیریم.خب خنده نداره،لابد در جریان گذاشتنشون که عمرشون قراره تا کجا قد بده!

چه جای شکر و شکایت ز نقش نیک و بدست   

چو بر صحیفه هستی رقم نخواهد ماند  

غنیمتی شمر ای شمع وصل پروانه     که این معامله تا صبحدم نخواهد ماند 


دلت را خانه ما کن:دلداده