فردوسی را با کدوم ف مینویسن؟؟؟ به قلم:«ترنم از روسیه» *شنبه 87/3/18 * 3:45 عصر *

                       و لله ما فی السموات و ما فی الارض و کفی بالله وکیلا
        و آنچه در آسمانها و زمین است از آن خداوند است و سرپرستی خداوند،کل مخلوقات را کفایت میکند. سوره مبارکه نسا-آیه132
چند وقت پیش به زادگاه نویسنده مشهور جهان و از بزرگترین شخصیت های تاریخ روسیه، لئو نیکلایویچ تولستوی،رفته بودم.همه ما درکتابهای مدرسه حتما شرح حال و گزیده ای از مکتوبات این نویسنده روسی را خوانده ایم.نویسنده بزرگی که رمان های رستاخیز،آناکارنینا،جنگ و صلح جایگاهش را دربالاترین رده ادبیات داستانی جهان تثبیت کردند.این عکسهارو از خانه و رادگاهش(یاسنایا پالیانا)از توابع تولا واقع در 160 کیلومتری جنوب مسکو انداختم.جدا طبیعت زیبا و چشمگیری داشت.فکر میکردم من هم شاید اگر درهمچین محیط آرام و جذابی زندگی میکردم الان هزاران جلد وبلاگ به چاپ رسونده بودم و انقدر برای 1 بروز رسانی بعد 2ماه زجر نمیکشیدم .

تولستوی به 15 زبان زنده دنیا تسلط داشت.توجه قابل احترامی به آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان داشت و در نامه ای نوشته بود:
«هرگاه به‌مدرسه قدم می‌گذارم، با مشاهده چهره‌های کثیف و تکیده، موهای ژولیده، و برق چشمان ِ این کودکان فقیر، دستخوش ناآرامی و انزجار می‌شوم و همان حالتی به‌من دست می‌دهد که بارها از دیدن شرابخواران مست، بر من مستولی شده‌است. ای خدای بزرگ! چگونه می‌توانم آن‌ها را نجات دهم؟ نمی‌دانم به کدامین یک کمک کنم. من آموزش و پرورش را فقط برای توده‌ها می‌خواهم و نه کسی دیگر، مگر بتوانم پوشکین‌ها و لومونوسف‌های آینده را از غرق شدن رهائی بخشم
شهرت تولستوی هر چه در خارج از روسیه وسعت می یافت به همان نسبت نیز در داخل روسیه مورد لعن و انزجار دستگاه های دولتی و مراجع ارتدوکس قرار میگرفت.انتشار رمان رستاخیز بهانه ای بود در دست مراجع عالی کلیسای ارتدوکس تا او را به عنوان مرتد معرفی نمایند.به دلیلایلی مانند:تکذیب وحدت تثلیث مقدس در وجود خدای واحد...

 به مسئله جالبی که برخوردم نامه تولستوی در مقایسه اسلام ومسیحیت بود.نامه ای که مادری برای او نوشته و از مسلمان شدن فرزندانش با وی مشورت کرده بود.تولستوی در جواب گفته بود:مسلمانی در برابر مسیحیت ارزشی بسیار بیشتر دارد.دین اسلام دور از مسایل غیر طبیعی است در رأس آن حضرت محمد (ص) وجود دارد که در تعلیمات خود اساس تمام ادیان مقدس را در خود دارد و با خیلی از حقایق دین مسیحیت نیز همگامی و نزدیکی دارد. زیرا پایه ادیان الهی خداست. تعالیم ادیان نیز در جهت تشویق انسان ها در ایمان به خداست. بنابر این آنچه این تبلیغ و وظیفه را بهتر به انجام برساند احترام بیشتری خواهد داشت و آن دین اسلام است.
چیزی که از آن روز به بعد ذهن من را مشغول کرد این بود که ما در کشور خودمان چقدر با افکار و زندگی شخصیت ها و بزرگانمان آشناییم؟در تولا با نزدیک شدن به محل دفن تولستوی همه سکوت می کردند و با احترام خاصی از او یاد می کردند.از طرف مدارس بچه ها را می آوردند برای بازدید و آشنایی با تفکرات و تلاشهای او.این سوال برایم مطرح بود که چرا ما در مدارس بیشتر روی شناخت چهره های ادبی و دیدگاه های ارزشمندشان کار نمی کنیم.چرا باید در تلویزیون روسیه برنامه ای پخش می شد که گزارشی بود در یکی ازخیابانهای تهران که تندیسی از فردوسی قرار داشت، بدون ذکر اسم شخصیت زیر مجسمه(!).گزارشگر روس از تعداد زیادی رهگذر مخصوصا جوانان می پرسید: می دانید این مجسمه متعلق به کیست؟هیچ کس نمی توانست به طور حتم جواب بدهد، گزارشگر هم پوزخند می زد که فردوسی شان را نمی شناسند خیلی از ماها هنوز نمی دانیم که رودکی یا نظامی معروف ما، که در جهان آثارش مشهور است در چه قرنی می زیسته. متاسفانه به طور پراکنده و جزئی،تو هفته مبارزه با بیسوادی(همون هفته اخر تحصیلی)4 تا از آثار و تاریخ تولد10،20 شاعر و نویسنده راحفظ میکنیم و بعداز امتحان کی دیگه یادشه حافظ چرا گفت: 

 یا رب از ابر هدایت برسان بارانی    پیشتر زانکه چو گردی ز میان برخیزم


دلت را خانه ما کن:دلداده